Saïd Ismail nieuwe directeur van De Singel: “De kansen die ik zelf heb gekregen, wil ik ook aan leerlingen en collega’s gunnen”
Saïd Ismail nieuwe directeur van De Singel: “De kansen die ik zelf heb gekregen, wil ik ook aan leerlingen en collega’s gunnen”
Saïd Ismail is gestart als nieuwe directeur van Het Hooghuis De Singel. Met ruim twintig jaar ervaring in het onderwijs, zijn gedrevenheid om kwetsbare leerlingen te ondersteunen bij een succesvolle overgang van het voortgezet onderwijs naar het middelbaar beroepsonderwijs of de arbeidsmarkt, en zijn visie op inclusiviteit, zet hij zich in voor de verdere ontwikkeling van de school. In dit interview stelt hij zich graag aan je voor.
Welkom bij Het Hooghuis. Kun je jezelf kort aan ons voorstellen?
“Mijn naam is Saïd Ismail (46). Ik woon in Dordrecht, ben getrouwd en trotse vader van twee zonen in de puberleeftijd. Met meer dan twintig jaar ervaring in het onderwijs ben ik met hart en ziel verbonden aan dit mooie vakgebied. In die jaren heb ik niet alleen voor de klas gestaan, maar ook met veel plezier coördinerende en leidinggevende taken uitgevoerd.
Dat ik nu ben gestart als locatiedirecteur van Het Hooghuis De Singel én als bestuurslid bij Netwerk Praktijkonderwijs Noordoost Noord-Brabant, beschouw ik als een prachtige nieuwe uitdaging. Ik ben dankbaar voor het vertrouwen en kijk ernaar uit om samen met het team verder te bouwen aan toekomstgericht onderwijs.”
Van docent naar teamleider, om nu te starten als directeur bij De Singel. Kun je wat meer vertellen over jouw loopbaan binnen het onderwijs?
“Laat ik beginnen met het feit dat ik heel dankbaar ben voor alle kansen die ik heb gekregen binnen mijn loopbaan. Ik heb een lange tijd gewerkt als docent op verschillende scholen. Daarnaast vervulde ik de rol van schoolopleider, waarbij ik lessen heb bijgewoond om ondersteuning te bieden op het gebied van eigentijdse didactiek en pedagogisch handelen. In deze rol heb ik zowel nieuwe als ervaren collega’s mogen coachen, en docenten en mentoren mogen begeleiden bij onderwijskundige vraagstukken.
Vervolgens ben ik aan de slag gegaan als leerlingcoördinator, waarnemend teamleider en uiteindelijk als vestigingsmanager/teamleider van de Internationale Schakelklas (ISK) bij het Stedelijk Dalton Lyceum in Dordrecht.”
Waarom heb je gekozen voor de overstap naar De Singel?
“Onderwijs heeft voor mij altijd een centrale rol gespeeld in mijn leven. Goed onderwijs is niet alleen kennisoverdracht, maar ook een bron van hoop, begrip en kansen. Ik geloof in het bieden van kansen aan jongeren en hen begeleiden naar een toekomst waarin ze zelfredzaam en volledig kunnen deelnemen aan de samenleving.
De Singel is een ontwikkelingsgerichte school met een missie om jongeren te begeleiden naar zelfstandigheid en hen perspectief te bieden op werk. Die missie sluit naadloos aan bij mijn visie op onderwijs: onderwijs moet betekenisvol en contextrijk zijn en bijdragen aan de individuele ontwikkeling van elke leerling.”
Wat spreekt je aan aan het praktijkonderwijs van De Singel?
“Het praktijkonderwijs van De Singel richt zich op de ontwikkeling van vaardigheden binnen de domeinen burgerschap, wonen, werken en vrije tijd. Dankzij de praktijkgerichte faciliteiten (waaronder een garage, supermarkt, techniekafdeling, keuken en afdeling zorg en welzijn) krijgen leerlingen de kans om te leren door te doen, in een omgeving die hen voorbereidt op de volgende stap. De sterke basis die hier ligt, maakt het mogelijk om betekenisvol onderwijs te bieden, waarbij we oog kunnen houden voor de individuele ontwikkeling van elke leerling
Wat het praktijkonderwijs van De Singel in mijn ogen erg sterk maakt: bij De Singel staat de ontwikkeling van elke leerling centraal. Een persoonlijk ontwikkelingsperspectiefplan helpt talenten en mogelijkheden te benutten. De school kenmerkt zich door kleinschaligheid, korte communicatielijnen en een sterke samenwerking met ouders. Daarnaast werkt De Singel nauw samen met Het Hooghuis ZuidWest (vmbo basis/kader) via de PrO-basis dakpanklas en met Kentalis College Oss binnen het ‘school-in-school’-concept voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).
Mijn taak is om verder te investeren in een veilig en pedagogisch sterk klimaat, waarin we leerlingen niet alleen voorbereiden op werk, maar ook op zelfstandigheid in wonen en vrije tijd.”
Hoe zien jouw eerste weken bij De Singel eruit?
“Ik wil eerst de tijd nemen om kennis te maken met alle betrokkenen bij De Singel. Om naar hun verhaal te luisteren en een goed beeld te krijgen van de behoeften binnen het schoolteam. Dit ga ik doen op basis van de input uit individuele startgesprekken met collega’s en het netwerk. Daarnaast neem ik de resultaten mee van de enquêtes onder ouders en leerlingen, de uitstroomgegevens en het komende tevredenheidsonderzoek onder medewerkers.
De Singel is een ontwikkelingsgerichte school met een sterke basis en een positieve beoordeling. Dit blijkt ook uit de recente inspectiebeoordeling, waarin de school goed presteert op belangrijke onderwijskundige pijlers. Dat is niet zonder reden. Verandering is niet per definitie verbetering. Daarom wil ik mij inzetten voor het borgen van processen en ervoor zorgen dat de school zich optimaal voorbereidt op de toekomst van inclusief onderwijs.
Ik kijk er enorm naar uit om samen met het team verder te bouwen aan de toekomst van De Singel!”
Wat is jouw inspiratiebron voor jouw visie op het onderwijs en jouw leiderschapsstijl?
“Goed onderwijs maken we samen. Daarom geloof ik in verbindend en gespreid leiderschap: samen koers bepalen en elkaar de ruimte geven om te groeien. ‘Multiplier leadership’ speelt hierin een belangrijke rol – het ontdekken en benutten van talent, zodat zowel leerlingen als collega’s in hun kracht staan.
Leiderschap binnen de school betekent voor mij dat teamleden met expertise de kans krijgen verantwoordelijkheid te nemen en actief bij te dragen aan onderwijsontwikkeling. Zo benutten we kennis optimaal, verdelen we taken eerlijk en stimuleren we persoonlijk leiderschap binnen het team.
Onderwijsontwikkeling vraagt meer dan alleen goede ideeën en energie. Een evidence-informed aanpak is essentieel: we combineren wetenschappelijke inzichten met praktijkervaring, zodat we niet alleen weten wat werkt, maar ook waarom en hoe we dit duurzaam kunnen inzetten. Een gedeelde visie op onderwijs helpt ons om samen richting te geven aan verandering.
Verandering is soms uitdagend, maar met samenwerking en onderlinge ondersteuning maken we het niet alleen haalbaar, maar ook blijvend en effectief. Ik zet me in voor een schoolklimaat waarin iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt, waarin leren centraal staat en waarin we samen het beste uit elkaar halen.
Hoe zie jij De Singel over vijf jaar, en wat zou je willen dat de school dan bereikt heet onder jouw leiding?
“Ik hoop dat De Singel over vijf jaar nog sterker verankerd is in de regio en dat we, samen met ons netwerk en het bedrijfsleven, leerlingen optimale kansen bieden op werk, of vervolgonderwijs, en een betekenisvolle toekomst. Daarnaast geloof ik heel sterk in inclusief onderwijs en gelijke kansen. Ik vind het belangrijk dat we een veilige omgeving kunnen bieden waarin:
- Iedereen welkom is, zich ontwikkelt en erbij hoort;
- Er goede ondersteuning is voor iedereen;
- Alle leerlingen participeren en leren.
Samen met het team wil ik verder bouwen aan een school die deze principes niet alleen uitdraagt, maar ook concreet in de praktijk brengt. Daarnaast wil ik de samenwerking met het bedrijfsleven in Oss versterken, zodat de aansluiting tussen onderwijs en de arbeidsmarkt verder wordt verbeterd.”
Fotografie en interview: Sharon Damen | ShareOn