‘Je kunt vaak meer dan je zelf denkt’ geschiedenisdocent Peet Kappen
‘Ik stimuleer leerlingen om kritisch te zijn’
Geschiedenisdocent Peet Kappen: ‘een goede relatie hebben met je leerlingen is echt alles.’ Tevens vertelt hij in het interview dat hij leerlingen stimuleert om kritisch te zijn. Benieuwd naar zijn passie voor het onderwijs? Lees het interview hieronder.
Voor Peet Kappen, geschiedenisdocent op het TBL, is er geen twijfel over mogelijk: onderwijs draait om menselijk contact. Peet staat inmiddels 28 jaar – en nog steeds met veel plezier – voor de klas. Geschiedenis is zijn vak én zijn hobby. Hij doet zijn werk met passie en dat is niet onopgemerkt gebleven. Vorig schooljaar werd hij genomineerd voor geschiedenisleraar van het jaar (na 4 selectierondes kwam Peet in de top 12) en op het TBL werd hij uitgeroepen tot de leukste mannelijke docent van de bovenbouw. Genoeg redenen om hem beter te leren kennen.
Peet (51 jaar) is geboren en getogen in Nuland. Zijn vader was registeraccountant en zijn moeder huisvrouw. Peet: ‘Er zitten bij ons geen leraren in de familie, maar ik heb altijd geweten dat ik leraar wilde worden. Na de middelbare school wilde ik geschiedenis gaan studeren. Mijn opa vertelde vaak over vroeger, op de basisschool las ik graag geschiedenisboeken en ik was als kind gefascineerd door de oorlog. Van jongs af aan wilde ik iets met geschiedenis doen.’ Dat leek dus een beklonken zaak, maar Peet kreeg destijds een ander advies van zijn omgeving. Hij legt uit: ‘Geschiedenis gaan studeren met onderwijs als doel zou een kansloze missie zijn. Als ik voor de klas wilde, kon ik beter de pabo gaan doen. Dan zou ik tenminste werk kunnen vinden als ik klaar was met de opleiding.’
Zo werd Peet basisschooldocent. Hij begon in 1990 op De Korenaer en gaf later ook les op De Polderhof. Geschiedenis liet hem echter niet los. Naast zijn werk op de basisschool legde hij zich in de avonduren toe op de tweedegraads lerarenopleiding geschiedenis. Na het behalen van zijn bevoegdheid ging hij in 1999 geschiedenis geven op het Elde College in Schijndel. In 2000 solliciteerde hij op een vacature van het Mondriaan College in Oss. Hij werd aangenomen en bleef daar
lesgeven tot hij in 2013 de overstap maakte naar het TBL. Ondertussen haalde Peet ook zijn eerstegraadsbevoegdheid, waarvoor hij opnieuw ’s avonds studeerde.
Dit alles lijkt misschien niet erg ingewikkeld als je het zo leest, maar het was verre van eenvoudig voor Peet:
‘Via omwegen ben ik uiteindelijk gekomen waar ik wilde zijn. Daar was doorzettingsvermogen en steun van het thuisfront voor nodig.’ Peet is getrouwd met Jacqueline en samen hebben ze drie kinderen: een tweeling (Willem en Judy, 21 jaar) en een dochter (Emma, 17 jaar). Peet licht toe: ‘De combinatie werk, studie en gezin was pittig; niet alleen voor mij, ook voor mijn vrouw en kinderen. Ik ben bijvoorbeeld veel bij mijn ouders geweest om te studeren. Ik had er een permanent schuldgevoel over dat ik dingen niet goed genoeg kon doen, omdat ik te veel tegelijk moest doen. Ik heb geleerd dat je moet investeren om ergens te komen. Dat je moet leren om iets te doen waar je op dat moment helemaal geen zin in hebt (discipline). Als je dat kunt, dan ben je er.’
Deze levensles geeft Peet ook mee aan zijn leerlingen: ‘Ik kan me goed inleven in jongeren van 15-16 jaar die er moeite mee hebben om hard voor school te werken, want ik was vroeger ook zo. Op de middelbare school heb ik vaak het gevoel gehad dat ik aan mijn lot werd overgelaten. De meeste leraren gaven hun vak zonder daarbij enige persoonlijke belangstelling te tonen voor hun leerlingen. Dat heb ik als een gemis ervaren. Als een docent wél interesse toonde, door bijvoorbeeld te vragen hoe mijn voetbalwedstrijd was gegaan in het weekend, dan was dat juist een stimulans om te leren.’
Of je nu lesgeeft op de basisschool, op de middelbare school of waar dan ook, onderwijs is relatie, vinden we bij Het Hooghuis. Peet beaamt dit: ‘Een goede relatie hebben met je leerlingen is echt alles. Dat is iets anders dan populair doen. Het gaat erom dat je leerlingen weten wat ze aan je hebben, dat je doet wat je zegt en oog voor hen hebt. Als je dat als docent onderkent, dan is lesgeven een geweldig leuke baan!’ En wat maakt een les nu tot een goede en fijne les? Peet: ‘Een goede les is leuk én leerzaam. In zo’n les is de sfeer ontspannen; er wordt gelachen en geleerd (met meetbaar resultaat). Het is de kunst om het iedere keer weer interessant te houden. Geschiedenis leent zich daar uitstekend voor, vind ik. Als leerlingen naar buiten lopen en je spontaan bedanken voor de leuke les, dan weet je dat je het goed hebt gedaan.’
Naast lesgeven heeft Peet nog allerlei andere taken: ‘Ik ben doorstroomcoördinator voor leerlingen die na de havo hun vwo-diploma willen halen, ik bezoek basisscholen, houd me zijdelings bezig met communicatie en ik begeleid stages van geschiedenisleraren in opleiding. Ik ben graag met school bezig, en ja, dat is ook regelmatig buiten schooltijd. In het onderwijs werken veel interessante, gepassioneerde mensen. Ook het informele contact met leerlingen vind ik leuk, bijvoorbeeld als ze na de les nog even blijven kletsen over van alles. Ik heb het gevoel dat ik werk doe dat maatschappelijk relevant is. Het geeft mij voldoening om echt iets te betekenen voor andere mensen. Dat maakt dit werk zo waardevol voor mij.’
Een andere grote passie van Peet (misschien wel zijn grootste?) is muziek. Hij is fervent fan van The Beatles. Met vrienden werkt hij aan een theatervoorstelling over deze legendarische popgroep (17 & 18 november staan Peet en zijn vrienden in De Lievekamp). Daarnaast schrijft hij graag en is hij voorzitter van de Heemkundevereniging Nuland. Ook organiseert hij twee keer per jaar het Brabants Wielercafé in de Groene Engel. Peet is dus een echte duizendpoot, maar wat hij ook doet, hij is zich ervan bewust dat alles een geschiedenis heeft. ‘Ook dat geef ik mee aan mijn leerlingen. Ik stimuleer hen om kritisch te zijn. Ik vind het belangrijk dat ze beseffen dat ze deel uitmaken van onze samenleving. Dat ze ontdekken dat inzet loont en dat je vaak meer kunt dan je zelf denkt.’
Dit interview is een onderdeel van ons Hooghuis Magazine. Leerlingen van groep 7/8 uit de regio ontvangen een exemplaar van ons magazine. Hierin lees je van alles over onze scholen en nog veel meer. We laten je zien wie we zijn, wat we doen en waar we voor staan. Zodat jij straks vol vertrouwen de keuze kunt maken voor een middelbare school.
De komende dagen lichten we een aantal rubrieken uit. Het is ook mogelijk om het magazine hier in z’n geheel online te lezen. Wil je het magazine graag per post ontvangen? Stuur dan een mailtje naar: info@hethooghuis.nl.