Elkaar echt ontmoeten tijdens de Hooghuismiddag was hartverwarmend
Op de foto: Luca, oud-leerling Imme & oud-leerling Meike die voor een muzikale versnapering zorgden.
Op 12 oktober was het zover: vanaf kwart over twaalf ’s middags was De Lievekamp open voor alle medewerkers van Het Hooghuis die deze dag live wilden meemaken. Na een heerlijke lunch mocht iedereen de zaal in. Het middagprogramma was afwisselend, inspirerend, leerzaam en soms ook ontroerend. Dit alles én elkaar weer echt ontmoeten in een ontspannen sfeer was wat deze middag tot een feestje maakte. Iemand die erbij was omschreef het als ‘voedsel voor de ziel’. Hieronder kijken we terug op deze bijzondere middag en lichten we wat hoogtepunten uit.
Inclusiviteit en diversiteit
Docenten Henri en Sjoerd openden de Hooghuismiddag en gaven met humor uitleg over het thema ‘inclusiviteit en diversiteit’. Zij praatten vervolgens de verschillende onderdelen aan elkaar. Voorzitter Jeroen Donders sprak iedereen toe vanuit zijn hart. Hij deelde zijn visie en vertelde hoe het thema tijdens de hele Hooghuismiddag terug zou komen. Jeroen kijkt terug op een zeer geslaagde middag: ‘In alle programmaonderdelen hebben we uiting kunnen geven aan wat wij als Hooghuis onder inclusiviteit en diversiteit verstaan. Waar we goed in zijn en waar nog ruimte is voor ontwikkeling. Deze middag heeft zeker bijgedragen aan het besef dat meer ruimte creëren om af te wijken van de reguliere paden indien nodig, de kans vergroot om voor alle leerlingen een passende plek te vinden.’
Elkaar weer ontmoeten
Dat collega’s elkaar weer graag wilden ontmoeten, bleek uit de hoge opkomst. Ruim 400 collega’s waren live aanwezig en zo’n 70 medewerkers volgden de middag via de livestream. De leerling-reporters zorgden voor verbinding en interactie in de zaal. Gewapend met hun microfoon en scherpe vragen liepen zij de zaal in om mensen aan het woord te laten. Ook de reporters kijken tevreden terug. Ciwana van Stadion: ‘Eerst was ik wat zenuwachtig, maar het publiek maakte het heel gezellig en daardoor genoot ik ervan. Wat ik van deze dag heb geleerd, is dat fouten maken niet erg is en dat je geen script nodig hebt om mensen dingen te vragen.’ Teun van het Mondriaan: ‘Ik vond het superleuk, vooral het verhaal over de apen en de documentaire.’ Tijdens de lunch vooraf en de borrel naderhand hadden collega’s volop gelegenheid om bij te praten. De sfeer was ontspannen en oud-leerlingen zorgden voor gezellige livemuziek in de foyer.
Beelden die binnenkwamen
Dat beelden meer zeggen dan woorden, bleek wel uit de documentaire over inclusiviteit die bij veel collega’s echt binnenkwam. Naar school gaan is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Toch kan er vaak heel veel. Enkele leerlingen, ouders en docenten beschreven hoe Het Hooghuis op een positieve manier verschil heeft gemaakt in hun leven. Zo vertelde Linda van der Donk openhartig over het autisme van haar zoon Marijn en hoe Het Hooghuis hem heeft ondersteund op school. ‘Constant blijven meedenken en meebewegen met zijn allen, dat vind ik heel knap. De rek is oneindig. Marijns mentor zei: “Ik ga als een leeuw voor je liggen.” Dat doet je gewoon goed, als je zo gesteund wordt.’
De film bracht in beeld dat een stapje extra zetten vanuit school ervoor kan zorgen dat een leerling er wel bij hoort. Dat de extra inspanning die daarvoor nodig is de moeite waard is én enorm wordt gewaardeerd. En dat docenten, mentoren en andere medewerkers van Het Hooghuis dat verschil daadwerkelijk maken. Deze prachtige en hartverwarmende documentaire werd gemaakt onder leiding van leerling Frank Schaffels. De begeleidende pianomuziek werd door oud-leerlingen Daan Karstens en Job van Kuppeveld gecomponeerd en gespeeld.
Kijken zonder bril is geen apekool
Gedragsbioloog en spreker Patrick van Veen vertelde op een vermakelijke manier over inclusiviteit en diversiteit bij apen. Hij doet onderzoek bij chimpansees en gorilla’s naar de basale drijfveren van menselijk gedrag, onder andere ook pestgedrag op school. Hij liet aan de hand van foto’s en filmpjes van apen zien hoe inclusief werken ons slimmer maakt en hoe we sterker worden van diversiteit. Ook nodigde hij iedereen uit om eens te kijken zonder bril. Hiermee bedoelde hij dat je andere dingen ziet en ervaart (en mensen anders op je reageren) als je vooraf geen verwachtingen hebt. Stof tot nadenken dus. Zeker geen apekool.
Voor collega’s van Het Hooghuis is de presentatie ‘Waarom vlooien apen?’ van Patrick van Veen op te vragen via info@hethooghuis.nl.
Staande ovatie
Zanger, producer én oud-leerling van het Mondriaan College Robin Borneman zorgde voor een schitterende muzikale afsluiting van de Hooghuismiddag. De mensen in de zaal hadden al de hele middag aandachtig zitten luisteren en kijken, maar de aandacht bij Robins muziek houden ging als vanzelf. Robin zelf was verrast door de volle zaal. ‘Ik vond het fantastisch! Docenten en medewerkers in de zaal die stil aan het genieten waren. Ik vond het een eer om dit te mogen doen. En dan ook nog een staande ovatie. Het kon niet mooier!’
Wordt vervolgd
Op 22 maart 2022 is er een Hooghuisbrede studiedag; samen leren van en met elkaar. Dan gaan we verder met het thema inclusiviteit en diversiteit. Jeroen Donders licht toe: ‘De nieuwe kaderbrief, de afgeleide schoolplannen en de NPO-gelden hebben ervoor gezorgd dat we op alle Hooghuislocaties versneld met maatwerk aan de slag zijn gegaan. We hebben op de Hooghuismiddag een mooie basis gelegd voor verdere gesprekken hierover.’
Op de foto: leerling-reporters Teun, Mark, Ciwana en oud-leerling Robin Borneman.
Op de foto: leerling-reporters Mark, Teun, Ciwana en onze collega’s.