“Als je ergens in gelooft, dan kun je veel bereiken. Dat geldt voor zowel voor mijn moeder als voor mij.”
Mike Fransen
Mike Fransen
Mike oud-leerling Mondriaan College van 2000–2005
Margo onderwijsinstructeur/mentor onderbouw Mondriaan College
Mike: ‘Ik wilde oorspronkelijk naar een andere school, maar op de open dag van het Mondriaan wist ik dat dit mijn school was. De sfeer voelde goed en ze hadden een muziekklas. Mijn moeder is zangeres, mijn vader toetsenist en ik ben drummer. Ik ben opgegroeid met muziek.’ Margo: ‘Mike zag de band spelen en zei toen letterlijk “Hier ga ik naartoe!”. In 2005, toen Mike van school was, begon ik er als surveillant. Ik heb de kans gekregen om mezelf verder te ontwikkelen en opleidingen te volgen. Nu sta ik voor de klas. Daarnaast ben ik veel bezig met leerlingbegeleiding, als mentor en ook bij Pluspunt, waar leerlingen naartoe kunnen gaan als ze extra begeleiding nodig hebben.’
Margo: ‘Als een warm nest. Je voelt op school de Mondriaan vibe. Leerlingen krijgen hier de kans om hun kwaliteiten te laten zien en het vertrouwen om die te ontwikkelen.’ Mike: ‘Het Mondriaan is echt een kansenschool. Ik kwam binnen op de mavo en ging weg met een havo-diploma op zak.’
Mike: ‘Het gebouw was veel kleiner. Ik heb nog les gehad in noodlokalen, omdat ze aan het uitbreiden waren.’ Margo: ‘Toen ik hier begon, was het gebouw al klaar.’ Mike: ‘Er kon in mijn tijd ook veel meer. Voor de examenstunt deden we dingen die nu niet meer zouden mogen. Op schoolfeesten mocht je alcohol drinken als je 16 jaar of ouder was.’ Margo: ‘Nu zijn we een Gezonde School. In de pauzes hebben we voor onze leerlingen gezonde snacks, fruit en water met een smaakje.’
Mike: ‘Als je ergens in gelooft, dan kun je veel bereiken. Dat geldt zowel voor mijn moeder als voor mij.’ Margo: ‘Voor jezelf opkomen is heel belangrijk. Je plekje veroveren in de wereld moet je toch zelf doen.’ Mike: ‘Ik voel me nog steeds verbonden met het Mondriaan. Door mijn moeder natuurlijk, maar ook door de voorlichtingslessen die ik elk jaar op school geef. Aan de tweede en derde klas vertel ik over mijn middelbareschooltijd, mijn hbo-studie commerciële economie en mijn werk in de informatietechnologie. Dit helpt leerlingen bij hun profielkeuze. Ik wil ze graag laten zien hoe keuzes van nu invloed hebben op later. Ik denk dat onderwijs in ons bloed zit.’ Margo: ‘En muziek! Dat heb je er altijd naast gedaan.’ Mike: ‘Je hart volgen is één, maar je hoofd erbij houden is twee. Ik koos voor mijn studie met mijn hoofd en bleef muziek maken met mijn hart.’
Mike: ‘Onderwijs zal gedigitaliseerd zijn en verbonden met de hele wereld: internationalisering en globalisering zullen niet meer weg te denken zijn.’ Margo: ‘Ik denk dat leerlingen hun leerproces steeds meer zelf gaan bepalen. Pubers zullen echter altijd sturing nodig hebben, ook over honderd jaar.’
Reis je met ons mee?