Verfrissende prijs: door leerlingen en docent zelfbedacht ijs gaat met ijskar naar de Hooghuisscholen tijdens feestweek 100 jaar Carmel
Op de foto van links naar rechts: Esmee Hoogstraten, Marieke Sustronk, Alessandro De Marco, Bade Kurul. De foto is gemaakt door Ron Rutten.
De week van 30 mei is een feestweek voor Het Hooghuis. Stichting Carmelcollege, de moederorganisatie van Het Hooghuis, bestaat dan 100 jaar. Dat wordt op verschillende manieren gevierd op de scholen van Het Hooghuis. Alessandro De Marco, van IJssalon Alessandro, gaat persoonlijk bij alle scholen langs met zijn ijskar. Hierin neemt hij twee bijzondere ijssmaken mee, die helemaal zelf bedacht zijn door leerlingen en een docent van Het Hooghuis. Zij wonnen de prijsvraag en mochten er zelf ook bij zijn toen hun ijssmaak voor het eerst werd gemaakt in de ijssalon. Eén van de smaken zal nog de hele zomer te krijgen zijn bij IJssalon Alessandro.
Koele ijswedstrijd
Het Hooghuis organiseerde ter ere van het 100-jarig bestaan van Carmel een ijsprijsvraag. Hieraan konden alle leerlingen en collega’s meedoen. Ze werden uitgenodigd om hun zelfbedachte ijssmaak met een originele naam én het idee erachter in te sturen. Dit bleek een groot succes. ‘We hebben meer dan 300 inzendingen ontvangen’, aldus Floor Bijl van Het Hooghuis. ‘We kregen allerlei verrassende en bonte ijsrecepten binnen. In alle kleuren van de regenboog en van hartig tot zoet. Met prachtige verhalen erbij, waar goed over is nagedacht. We zijn ontzettend blij dat er met zoveel enthousiasme en creativiteit is gereageerd.’ Na een zorgvuldig selectieproces heeft Alessandro de twee winnende smaken gekozen.
De winnende smaken
De smaken die gewonnen hebben zijn ‘Unlimited Hooghuis Happiness’, een glutenvrije mix van citroentaart, merengue en framboos en ‘Fancy’ een vegan combinatie van framboos sorbetijs met Oreo. De eerste smaak werd bedacht door Marieke Sustronk, docente klassieke talen op het Titus Brandsmalyceum van Het Hooghuis. ‘Het zijn alle drie smaken die ikzelf heel lekker vind. Taart staat voor feest en het vieren van 100 jaar Carmel. Citroen is zonnig en fris en na 100 jaar kijken we op Het Hooghuis nog steeds met een frisse blik naar ons onderwijs. Het roze van de frambozen staat voor liefde voor onze leerlingen en de zoete smaak voor mooie momenten. De merengue bepaalt de structuur en weerspiegelt de stevige basis die we onze leerlingen willen meegeven.’ De tweede smaak werd ingestuurd door vier creatieve meiden van Het Hooghuis ZuidWest: Esmee, Bade, Nur en Irem. Zij gaven hun ijs de naam ‘Fancy’. Nur legt uit: ‘Fancy is een liedje van de Koreaanse popgroep Twice. In de videoclip zie je veel kleuren, vooral roze.’ Bade: ‘Daar dachten we meteen aan toen we ons ijsje verzonnen hadden. Framboos voor de kleur en Oreo voor het zoete.’ Esmee: ‘We worden blij van deze muziek. Die is vrolijk en kleurrijk, net als ons ijsje. Het voelt gewoon goed!’.
Een kijkje in de ijskeuken
De winnaars van de prijsvraag mochten dinsdagmiddag 24 mei bij IJssalon Alessandro zelf aan de slag in de ijskeuken, uiteraard onder begeleiding van Alessandro. Hij gaf uitleg over hoe ijs gemaakt wordt en de winnende smaken werden ter plekke bereid. Dit was leuk én leerzaam voor de winnaars. ‘Ik wist niet dat alle ingrediënten van lokale leveranciers komen. En ook niet dat het zo moeilijk is om ijs vanuit de machine in een andere bak te doen. Dat kost enorm veel kracht’, lacht Marieke Sustronk. Ook de vier meiden keken hun ogen uit. ‘We wisten niet dat ijs eerst warm wordt gemaakt tijdens de bereiding en daarna weer wordt afgekoeld’, zegt Bade.
Met de ijskar naar de scholen
Alessandro was meteen enthousiast over de prijsvraag. Als oud-leerling van ZuidWest vindt hij het geweldig om hieraan mee te werken en bij alle Hooghuisscholen langs te gaan met de winnende ijssmaken. ‘Ik was toen ik op de middelbare school zat niet echt een modelleerling. Ik zou mezelf eerder omschrijven als wat rebels. Toen ik 21 jaar was, ben ik echter serieus aan de slag gegaan in de ijssalon en in 2010 heb ik die van mijn vader overgenomen. Het begon allemaal met mijn opa die door Oss fietste met zijn ijskar. Zo ga ik in de week van 30 mei ook bij alle Hooghuisscholen langs.’ In de ijskar is er plaats voor twee smaken. Allebei de winnende smaken gaan mee. Alessandro kan in zijn eentje wel zo’n 450 ijsjes per uur scheppen. Floor Bijl: ‘Iedereen mag straks kiezen welke smaak hij of zij wil proberen, want bij Het Hooghuis kies je zelf wat bij je past.’
Nog langer genieten
‘De winnende combinatie van citroentaart, merengue en framboos blijf ik de hele zomer in de ijssalon aanbieden’, vertelt Alessandro. Bij het kiezen van de winnaars heeft hij op verschillende dingen gelet: ‘Ik weet uit ervaring wat er veel wordt gekozen uit mijn vitrine. Bij jongeren is ijs met Oreo bijvoorbeeld erg populair. De winnende combinaties klinken bovendien lekker en ze zijn goed te maken. Elke dag krijg ik meerdere keren de vraag of er lactosevrij ijs is. Daarom is ‘Fancy’ vegan (het bevat geen lactose en ei) en ‘Unlimited Hooghuis Happiness’ glutenvrij. Hiermee hoop ik aan veel mensen tegemoet te komen.’ Marieke Sustronk: ‘Ik ben er trots op dat mijn ijs straks in de vitrine ligt bij Alessandro. Ik kom al 20 jaar in de ijssalon, al sinds ik op het TBL werk. Ik ga binnenkort zeker van dit Hooghuisijsje genieten met mijn gezin, collega’s en mentorleerlingen. Ik hoop van harte dat veel mensen mijn ijs lekker zullen vinden en dat ze er net zo blij van zullen worden als ik.’