Geen dikke plannen, maar áctie
Foto: Thomas Segers.
Verbindingen leggen. Als nieuwe rector van scholengroep Het Hooghuis krijgt Jeroen Donders heel wat op zijn bordje, maar dít ziet hij als zijn belangrijkste taak. Volgens hem gaat het om connecties tussen ouders en scholieren, tussen collega’s van onderwijsinstellingen en tussen leerlingen van verschillende niveaus en leerjaren. En niet te vergeten: tussen Het Hooghuis en ondernemers.
Sinds begin april vormt Jeroen de eenhoofdige directie van Het Hooghuis, waar hij eerder lid was van de Centrale Directie. Voordat hij hier in 2016 neerstreek, bekleedde hij verschillende functies in het bedrijfsleven; altijd met een financieel karakter. De nieuwbakken rector is 45 jaar en woont samen met zijn vrouw en drie kinderen in Sint-Oedenrode.
Verscheidenheid leidend
Vlak na zijn aanstelling heeft Jeroen van zich laten horen. Via een persbericht liet hij doorschemeren dat de verscheidenheid in leerlingen leidend gaat worden in zijn aanpak. “Iedereen wordt bij ons gezien en gehoord, maar dat kunnen we nog beter aanpakken”, vertelt hij. “Met nóg meer invloed op het eigen leerproces. Daarom streven we naar meer differentiatie, gericht op competenties, interesses en niveaus. Zo kan een havo-leerling nu al Engels op vwo-niveau volgen. Maar dit mag verder gaan. Een leerling die online Russisch leert bij een andere opleider… waarom niet?”
Experimenteren
Om dit voor elkaar te krijgen, is Jeroen niet aan het broeden op een allesomvattend plan. Veel liever experimenteert hij en laat hij initiatieven ontstaan. En snel ook. “Ik geloof niet in vastomlijnde plannen, want het leven is niet maakbaar. Ik breng mensen bij elkaar, leg dus verbindingen, en geef hun de ruimte en het vertrouwen. Ook het bedrijfsleven hoort daarbij, want inzichten en inspiratie van buitenaf verrijken het onderwijs. Als ik al zie wat de Jongeren Bedrijvendag van Talentencampus Oss teweegbrengt. Prachtig. Bovendien: uit initiatieven ontstaan weer nieuwe acties.”
Vier plus één en één plus vier
Natuurlijk heeft de nieuwe rector zelf ook concrete ideeën over de samenwerking met ondernemers. Vooral om de doorlopende leerlijn beter vorm te geven. “Ik zie bijvoorbeeld voor me dat iemand uit het bedrijfsleven vier dagen werkt en één dag in de week lesgeeft. Of dat leerlingen vier dagen hier zijn en één dag bij een bedrijf. In ruil daarvoor zouden wij die firma kunnen helpen met het ontwikkelen van hun personeel.”
Beter afgestemd
“Wel vind ik dat wij die veilige schoolomgeving moeten blijven, maar dan beter afgestemd op de praktijk”, besluit Jeroen. “Zo worden we een inspiratiebron voor jongeren, waarmee ze een voorsprong krijgen. Het zou toch gaaf zijn als er een elektrische auto bij onze opleiding Mobiliteit en Transport staat. En dat we leerlingen brood leren afbakken met de meest geavanceerde machines van tegenwoordig. We kunnen echt morgen al gaan ontdekken: actie!”
Asuela (12) voelt Jeroen aan de tand
Foto: Thomas Segers.
Eerstejaars Asuela Genç was ook benieuwd wie die nieuwe rector nou eigenlijk is.
De vmbo-t/havo leerling van het Mondriaan College heeft daarom enkele vragen ingestuurd. Jeroen geeft antwoord.
Heeft u vroeger ook op Het Hooghuis gezeten en was u een brave leerling?
“Nee, ik heb in Best op school gezeten. Ik ben wel in Berghem geboren, maar toen ik drie jaar oud was, zijn we zuidelijker gaan wonen. Als leerling maakte ik wel wat grappen, maar ik ging nooit over de schreef. Ja, ik was dus best braaf.”
Vindt u dat het goed gaat met de school?
“Ja! Onze onderwijsresultaten zijn dik in orde. Verder heerst er een goede sfeer, waarin iedereen zich veilig voelt. Ik vind het fijn dat we hierdoor van en met elkaar kunnen leren. En dat we allerlei onderwijsinnovaties toepassen in de praktijk, zoals STOOOMlab. Ook zijn we veerkrachtig; dat hebben we deze coronatijd wel bewezen.”
Bent u van plan om binnenkort te stoppen?
“Haha, nee ik ben net begonnen. Ik snap de vraag wel, want vaak stroomt een rector door vanuit het onderwijs. Op het moment dat iemand in deze functie start, is diegene vaak wat ouder. Ik kan nog jaren mee!”
Samenwerken? Bekijk deze pagina!
Het artikel, en meerdere artikelen, in Bedrijvig Oss lezen? Klik dan hier. (Jeroen Donders: pagina’s 76-77)
Of klik op deze link: Bedrijvig Oss.