Leerling van TBL – 4 havo
‘In groep 8 kreeg ik een havo/vwo-advies. Ik ging naar het TBL en kwam in 1 havo/vwo. Aan het eind van het eerste jaar bleek dat ik een goede havist of een krappe vwo-er was. Me vastleggen op één niveau wilde ik op dat moment nog niet. Ik ging verder in 2 havo/vwo en daarna in 3 havo/vwo. Door mijn mentor werd ik steeds goed begeleid bij het maken van die keuzes. Pas aan het eind van het derde jaar werd duidelijk dat havo het beste bij me past. Als ik eerder had moeten kiezen, had dat voor mij overhaast gevoeld. De overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs vond ik erg groot, ook sociaal gezien. Dankzij de flexibele brugperiode kon ik rustig wennen en kreeg ik de kans om eerst mezelf te vinden op de middelbare school voordat ik een niveau moest kiezen.’
Leerling van TBL – 4 vwo
‘Van de basisschool kreeg ik een vwo-/gymnasiumadvies. Ik ging naar 1 gymnasium op het TBL, maar Latijn en Grieks vond ik heel lastig. Ik ging over naar 2 gymnasium, maar helaas ging het toen met alle vakken minder goed. Daarom ben ik naar 3 havo/vwo gegaan. Tijdens dit jaar bleek dat vwo het juiste niveau was voor mij. In 4 vwo zit ik nu op mijn plek. De flexibele brugperiode, en vooral ook het derde jaar havo/vwo, heeft me de ruimte gegeven om rustig te ontdekken welk opleidingsniveau bij mij past. Dat zie ik als een groot voordeel. Ik hoefde niet meteen te kiezen en dat haalde voor mij de druk eraf. Zo kon ik eerst mijn draai vinden op school.’
Twee leerlingen van het Mondriaan College – 2 havo
Leerling 1: ‘Ik koos bewust voor de dakpanklas mavo/havo op het Mondriaan College. Ik wilde namelijk graag havo gaan doen, maar mede door mijn dyslexie wist ik niet zeker of ik dat wel kon.’ Teun: ‘Ik vond het ook een fijn idee dat je op het Mondriaan twee jaar de tijd krijgt om te kiezen tussen mavo en havo.’
Leerling 2: ‘De overstap naar de middelbare school vond ik eigenlijk heel relaxt. Het eerste jaar was vooral erg leuk. Dankzij de mavo/havo-klas kon ik het leerwerk rustig opbouwen en eerst wennen aan mijn nieuwe school.’
Beide jongens zitten nu in 2 havo. De keuze hiervoor hebben ze aan het eind van hun eerste jaar gemaakt. ‘Het ging bij ons allebei zo goed in de eerste klas, dat we tijdens de Mondriaanuren havo-instap mochten doen. Dan kregen we bijvoorbeeld voor wiskunde, Nederlands en Engels extra stof op havo-niveau.’, ‘Mijn mentor keek ook steeds met me mee hoe het ging. De overstap naar 2 havo bleek voor mij de beste keuze.’
Leerling van Mondriaan College – 3 havo
‘Het advies dat de basisschool mij gaf, was vmbo-t/kader. Daarom besloot ik naar Stadion te gaan. Daar kwam ik in de dakpanklas 1 vmbo-t/kader. Het eerste jaar ging me heel gemakkelijk af. Mijn vader is Frans en ik mocht op het Mondriaan College, naast Stadion, lessen Frans volgen. In de tweede stapte ik over naar het Mondriaan College om daar mavo/havo (met Frans) te gaan doen. Ook dit was nog steeds heel goed te doen voor mij. Ik hoefde thuis nauwelijks tijd aan school te besteden. Dat kwam mooi uit, want ik was ook zo’n negen uur per week bezig met acrogym. Nu zit ik in 3 havo en dat voelt goed. Ik merk dat ik meer tijd besteed aan leren en huiswerk maken. Gelukkig kan ik nog steeds fanatiek blijven sporten. Daarvoor krijg ik ook steun van school (topsportregeling).
Ik ben heel blij dat ik de tijd heb gehad om stapje voor stapje omhoog te gaan in niveau. Zo ging het soepel en kon ik rustig kijken wat goed was voor mij. Het maakt niet uit om op een lager niveau te beginnen, want als je het in je hebt, kom je er uiteindelijk toch wel!’